Anmeldelse – Hunger games

The Hunger Games er en film, der er baseret på en roman af Suzanne Collins. Denne roman fortæller historien om Katniss Everdeen, en fattig pige, der ulovligt jager i skoven nær hendes hjem for at forsørge sin sultne familie. Hun og hendes familie bor i District 12 i Panem, en nation fundet i et post-apokalyptisk Nordamerika. Hvert år vælges en dreng og pige i alderen 12 til 18 år fra hvert distrikt for at deltage i “Hunger Games”. Disse spil tjener som en straf for en mislykket oprør mod den totalitære Capitol. I år bliver Katniss ‘yngre søster Primrose valgt “Prim”. For at beskytte hendes søster er Katniss frivilligt i sit sted.

Da jeg så denne film første gang, bemærkede jeg, at den lignede det populære reality-tv-show Survivor, i hvordan det præsenterede deltagere, der boede i ørkenen og forsøgte at overgå hinanden. For at overleve deltog deltagerne i stammer for at eliminere konkurrence. Deltagere i Hunger Games, eller “hyldest”, som de vises i filmen, er også bundet sammen. Desuden fik overlevelsesdeltagere lov til at bringe en vare hjemmefra. I filmen bringer Katniss hendes mockingjay-pin. Deltagere af showet fik også lejlighedsvis visse frynsegoder med at vinde konkurrencer, såsom midlertidigt at vende tilbage til fastlandet for at få ordentlig mad og rydde op. Hunger Games gør det til deres hyldest at få sponsorer til at give dem specielle ting, såsom mad eller medicin.

En anden lighed, som jeg bemærkede i historien, var indflydelsen fra den antikke romerske kultur på visse aspekter af The Hunger Games. Det åbenlyse ville være selve spilene. Denne begivenhed ligner tæt på romerske gladiatorspil, hvor slaver blev tvunget til at kæmpe til underholdningens skare. I Panem præsenteres Hunger Games på tv, så hele nationen ser, når børn dræber hinanden til underholdning på Capitol.

For at pakke sammen er The Hunger Games en fantastisk film, der kombinerer reality-tv med gamle romerske gladiatorkampe. Jeg kan varmt anbefale det!

Instruktør: Gary Ross.

Producenter: Nina Jacobson og Jon Kilik.

Medvirkende: Jennifer Lawrence som Katniss Everdeen, Josh Hutcherson som Peeta Mellark, Liam Hemsworth som Gale Hawthorne, Woody Harrelson som Haymitch Abernathy, Elizabeth Banks som Effie Trinket, Lenny Kravitz som Cinna, og Stanley Tucci som Caesar Flickerman.