Vape Wave Film – Vores anmeldelse

Vape Wave-projektet blev født af Kounens ønske om at undersøge en verden, der stadig er relativt ukendt eller i det mindste “dårligt forstået”: den for vapers (brugere af e-cigaret). Mellem information, der ofte forkæler løgne og upålidelig forskning, er det ikke let at forstå, hvad denne transformation betyder, og hvad de langsigtede konsekvenser er for rygere.

Jan Kounen beslutter sig for at udbrede dette emne gennem prismen på hans direkte erfaring som en tidligere ryger, der er konverteret til vaping, en slags ægte vidne til en underjordisk revolution.

Efter at have kastet sig ned i afgrunden af ​​verdenen af ​​e-cigaretter, befolket af entusiaster og ressourcestærke nørder, og efter at have udført omhyggelig forskning på Internettet, et sted med privilegeret møde mellem vapers, forsøger Kounen at opdage, hvorfor en opfindelse, der hypotetisk kunne spare millioner af liv ses stadig med mistillid, hvis ikke direkte afsky.

Hans kamera undersøger og omfavner denne kultur og prøver at fange dens essens. Finansieringen til filmen var lige så non-konform og subversiv som selve projektet: produktionsvirksomheden Media Screen (i Lausanne), ledet af Marc Obéron, formåede at sikre økonomisk støtte fra E-Movie ANGELS, en gruppe private investorer i Schweiz der understøtter film med international ambition.

Vape Wave modtog også støtte fra crowdfunding-platformen Touscoprod og fra forskellige tilhængere af vaping via sin hjemmeside (de indsamlede penge vil blive brugt til at reklamere for filmen).

Mere end en dokumentar i den klassiske forstand af udtrykket, Vape Wave er en invitation til at reflektere over en stadig relativt ukendt verden, der fortjener at blive bragt i lyset. Jounen tager os med på en rejse gennem animerede sekvenser (den hurtige oversigt over udviklingen i brugen af ​​tobak fra oprindelige kulturer, der betragtede det som hellig for nutidens vapingkultur, er fascinerende), interviews med additologer, tidligere rygere, der har konverteret til e- cigaretter og producenter af aromaer til vapers og arkivbilleder. Er du nysgerrig efter vaping? Tjek dk.vape.se for gode tilbud på vaping-penne

Alt sammen ledsaget af instruktørens stemme og magnetiske tilstedeværelse, som guider os på denne rejse. Billederne er ultrarige, til tider lidt valmue, i tråd med den revolutionerende verden af ​​e-cigaretter.

Kounen tillader sig overraskende visuel frihed, uden at bekymre sig om de (hypotetiske) barrierer mellem dokumentar og fiktion, virkelighed og fantasi (med henvisning til de animerede sekvenser), men er omhyggelig med at skildre sandheden (filmen er optaget i et dusin eller deromkring forskellige lande, der åbner refleksionen internationalt).

På trods af emnets seriøse karakter indeholder Vape Wave også en sund dosis humor, der giver det hele velkomstlydighed. Alt i alt en sensorisk og engagerende film, der åbner debatten om et emne, der fortjener yderligere udforskning.